Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

lördag 3 december 2011

Hårdrock och pepparkakor

Det här blogginlägget skulle jag lika gärna kunnat döpa till "Att baka pepparkakor på det smarta sättet" - för det är nämligen det jag tänker skriva om nu!! :P Att vi lyssnade på hårdrock (♥Metallica♥) medan vi bakade är egentligen bara en onödig upplysning! :P
Vill ni veta hur man bakar pepparkakor på det smarta sättet?? Då är det bara att läsa vidare så ska jag berätta! :D

Till att börja med så ska man ju helst göra degen själv, och när man gör det bör man vara noga med måtten!
Själv har jag ett gammalt familjerecept som jag inte tänker dela med mig av!! Nä minsann - det är ett hemligt familjerecept!! Det ni!! :P Vi kallar det för "Universums godaste pepparkakor"!!
Men smaken är som baken, och jag är säker på att ni har egna recept som ni gillar och har ni inte det så finns det ju hur många recept som helst - det är bara att googla!!

I alla fall; mät och väg noga och låt degen vila minst över natten! MEN: (och här kommer mitt första smarta tips!) när du rört ihop degen, dela den i kanske 2 eller 3 lika stora bitar, rulla varje bit till en "korv" som du slår in i plast/Glad Pack så det blir lufttätt och SEN låter du den vila svalt minst över natten, men gärna ett dygn!
Vitsen med detta är att när du tröttnat på att kavla och trycka ut figurer och helst skulle vilja slänga sista degklumpen för att du är så trött på att baka pepparkakor, så kan du istället skära degrullen i tunna skivor med en vass kniv och göra skurna pepparkakor!!! De kommer inte att bli lika fina, men jag lovar att de kommer smaka lika gott!! :D

Nästa smarta tips är att kavla ut degen mellan lite tjockare plast!
Det här är så smart så det är inte klokt!! Det förenklar väldigt mycket och degresterna blir inte lika torra och svårjobbade som när man kavlar på "traditionellt" sätt med mjöl på ett bakbord!!
Degen fastnar inte på kaveln heller så att degen går sönder så där som den annars lätt gör, vilket också bidrar till förenklingen!
Jag använder en slags byggplast som är ganska tjock och som jag köpte på en typ färg/bad/golv-affär här i Avesta. Den hade ett vitt tryck på sidorna, men det lyckades jag gnugga bort med hjälp av smör på en papperstuss och en stor dos envishet...! :P
När pepparkaksdegen blivit så tunn som du önskar (jag kavlar min deg riktigt tunn - det blir sååå goda pepparkakor då tycker jag!!) så drar man försiktigt bort den övre plasten och trycker ut kakorna så tätt man kan, pillar bort degen mellan kakorna och med hjälp av t ex en tunn smörkniv i metall lyfter man över dem till plåten.
Här ovan ses mina älskade grabbar - Martin till vänster och Adrian till höger - när de med liv och lust trycker ut stjärnor och gubbar, grisar och gummor!! :D
Kolla här va duktiga de är!! Det blir ju massor av pepparkakor av det här!! :D
Mitt jobb var att pilla bort degen emellan kakorna och lägga dem på plåten, och här ovan ser ni första plåten innan den gräddats.
Och här ovan ser ni dem efter gräddningen!!

Sista bilden är på dagens färdiga kakor. Då har vi bakat nästan 1/3-del av all deg, så det blir till att baka även imorgon!! Och säkert nästa dag också, för jag tänkte att vi skulle baka lussebullar också och då lär vi antagligen inte orka ta hand om all pepparkaksdeg på samma dag!
Nu kan jag nästan höra några av er fråga sig om jag äter av dessa delikatesser också. Svaret är ett bestämt NEJ!! Men jag har gjort en LCHF-pepparkaksdeg också som ligger i kylen i väntan på att jag ska orka ta hand om den!
Receptet på mina LCHF-pepparkakor kommer jag att lägga ut på min matblogg Annelis Vegetariska LCHF om de blir lika goda som jag hoppas! Men ge mig lite tid för 17 gubbar!! Jag vill ju baka med och till grabbarna i första hand!! ♥

Anneli.

Inga kommentarer: