Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

tisdag 18 september 2012

Tips för hårskötsel

Idag var jag in till lokalen för att printa ut Södra Dalarnas Serviceteam's folder för att alla handläggare på AF ska få varsitt ex. Janne kom och hjälpte mig att vika dem (40 stycken), men vi hann tyvärr inte in till AF innan de stängde för dagen. Men Janne ska ändå in till stan imorgon så han lovade mig att ta med dem då istället!

På vägen hem svängde jag förbi Salong Gaia på Köpmangatan här i stan. Salong Gaia är en Ekologisk frisörsalong där de bara använder naturliga produkter! :D My kind of place alltså, och jag har tänkt ända sen de öppnade för ett år sen att jag ska gå in där!
Idag blev det äntligen av!!

När jag kom in så var det inga kunder där, och trots att jag bara skulle gå in och "reka" lite så slutade det med att jag toppade håret! Men innan Camilla som äger Salong Gaia fick sätta saxen i håret på mig så kom jag på att jag ville ta kort på hur långt håret har vuxit sen sist.
För glömska och nytillkomna läsare kan jag berätta att jag två gånger sen den 15/7 i år har gjort hårinpackning med ricinolja och kokosolja och dokumenterat det för att se om håret växer mer av oljeinpackningen. Det sägs ju att ricinolja stimulerar hårväxten och jag vill ju ha lååååångt hår!!
Det är svårt att veta hur mycket håret skulle ha växt om jag INTE gjort några oljeinpackningar... men mitt hår växer väldigt långsamt tycker jag!
Ni får avgöra själva! Först kommer kortet jag tog den 15/7, efter första inpackningen:
Och här kommer kortet som Camilla tog innan hon toppade mig idag:
Håret var visserligen oborstat och hade varit ute i blåsvädret vi hade idag, men så där såg jag ut minuterna före toppningen.
Efter toppningen såg det ut så här:
Här är håret visserligen rätt nyborstat, men vilken skillnad i färg och ljus!! De två första fotona är tagna i dagsljus utan blixt och det sista taget för bara en liten stund sen med blixt och under en glödlampa här hemma framför kaminen.
Jag tycker ju inte att det syns nån större skillnad på hårlängden om jag ska vara riktigt ärlig! Camilla kan bara ha klippt några millimeter för jag märker just ingen skillnad från före och efter-korten från idag..! Men jag ser heller ingen större skillnad på första kortet och kortet från idag... Jag borde nog ha följt min plan att köra en oljeinpacknig varannan vecka, för två gånger på en hel sommar ger visst inget resultat! :P Men nu tänkte jag försöka "skärpa mig" och snart göra en ny inpackning! Det är 1½ månad sen senast!!

Jag fick tips av Camilla på en ännu bättre inpackning än med bara olja! Hon sa att jag skulle ta 2 äggulor och vispa i ricinolja och ev ett par droppar eterisk olja och göra som en majonnäs som jag sen skulle ha i håret. Jag glömde fråga hur länge det ska sitta i, men känner jag mig själv rätt så virar jag nog upp håret med en snodd och går omkring så i några timmar innan jag tvättar ur det! :D Sen fick jag stränga förmaningar om att inte gnugga håret utan mer bara krama i schampo, men massera hårbottnen ordentligt innan schampot sköljs ur. Och balsamet ska bara kramas in i topparna - inte uppe på huvudet för det gör håret platt menade hon på. Jag ska testa hennes tips nästa gång jag ska tvätta håret och kanske - men bara kanske - lägger jag ut ett kort på mitt majonnäsinpackade och nytvättade hår här på bloggen!! :P Håll utkik!! :D

Anneli.

2 kommentarer:

Leslita sa...

Jo men det ser alt ut som att det hade växt lite emellan första och andra kortet. Roligt att du testade en ekologisk frisör. Spännande inpackning den "mayonaiseliknande". Skulle det också vara för att få håret att växa? Vad var det för eterisk olja som skulle användas?

Skriv gärna mer m sånt här =) KRAM

Anneli Sjögren sa...

Hej Lesly!! :D
Ja, visst ser det ut som att det växte lite mellan gångerna! Frågan är bara hur mycket det skulle ha växt om jag INTE hade gjort inpackningar med ricinolja...!
"Majonnäsinpackningen" är väl i första hand för att ge näring åt håret och göra det mjukare och mer följsamt, men om man använder ricinolja så lär det väl ha en hårväxatstimulerande effekt - om nu ricinolja HAR den effekten... Jag är inte övertygad än...!! Fast på dig såg man ju verkligen skillnad...!! Hmm... får undersöka detta mer - men inte nu för jag ska sticka iväg till lokalen för att sova där och vakna på plats till Healingkursen!! :D
Skriver mer om hårtips en annan dag!!
Kram!!