Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

fredag 9 november 2012

Bikarbonat - bra till mycket

I min sträva efter att må bättre och bättre så försöker jag suga åt mig olika tips som jag tror det kan ligga nåt i.
Redan min kloka mamma pratade om hur viktigt det är med syra-bas-balansen och försökte få oss barn att äta basbildande livsmedel. Gå gärna in på SmartaMaten och läs om basbildande mat. Där kan ni även ladda ner en PH-guide helt gratis!! Rekommenderas verkligen, men läs gärna klart dagens blogginlägg först..!! :P ;-) :D
Ja, i alla fall... Bikarbonat (INTE bakpulver!! OBS!!) är väldigt basbildande, och sedan (jag tror) den 1: augusti har jag börjat varje morgon med att dricka ca 7 dl vatten med en struken tesked Bikarbonat i. Detta basar upp kroppen väldigt effektivt. Efter att man druckit detta ska man inte äta något på minst en halvtimme i och med att magen tillfälligt också blivit mer basisk och inte kan smälta maten som behöver en sur miljö.

På facebook snodde jag denna informativa bild i ämnet:
Klicka på den så blir den större och lättare att läsa!

När jag sökt information på nätet har jag stött på massor av olika hemsidor och människor som hävdar att t ex cancer inte trivs i en basisk kropp och att Bikarbonat t o m kan bota cancer! Jag kan naturligtvis inte påstå att jag vet att så är fallet, men jag har hört det från så många olika håll att jag ändå håller det för troligt!

Bikarbonat är som tur är jättebilligt, och förutom att dricka det varje morgon så använder jag det också till att tvätta mig i och skölja munnen med!
Jag blandar ca 1 kaffesked Bikarbonat i 5 dl ljummet vatten och sen blöter jag t ex bomullsrondeller med det och tvättar ansiktet och armhålorna! Man får klar och fin hy av det och bikarbonatet tar bort dålig lukt, så det är perfekt till armhålorna och fötterna!!
Det som blir kvar sköljer jag munnen med efter att jag borstat tänderna - det gör tänderna lite vitare!

Jag gör också egen och väldigt effektiv deodorant med Bikarbonat:
Blanda lika delar med bikarbonat, stärkelse (t ex maizena eller potatismjöl) och ekologisk kokosolja. Ev kan man tillsätta några droppar eterisk olja om man vill få någon doft på det. Sen är det alltså bara att röra ihop ingredienserna och förvara deon i en burk. Av detta tar man bara en klick på fingret och smörjer in under armarna! Works like a charm!! :D
MEN, having said that: tänk på att när du går från en vanlig deo med massor av "skit" i så tar det tid för huden att ställa om sig!! Det kan ta flera månader ibland innan huden har gjort sig av med alla kemikalier och mineraloljor så att den äntligen kan fungera så som det är tänkt! Håll ut om du inte tycker att den funkar på en gång - det kommer att bli bättre vartefter!!

Anneli.

4 kommentarer:

Low carb junkie sa...

Hur är det med bikarbonat som deo... Har läst någonstanns att det blir fläckar på kläderna?? Stämmer det??

Anneli Sjögren sa...

Hej!! Ursäkta att mitt svar dröjt men jag har varit vrålsjuk och är fortfarande rätt dålig, så jag har inte kollat mailen sen... på väldigt länge.
Nej, jag har inte märkt att Bikarbonatdeon ger fläckar på kläderna, jag är väldigt nöjd med den jag gör! När jag började göra egen deo tog jag 1/3-del av allt(kokosolja, stärkelse, bikarbonat), men numera tar jag kanske bara hälften av stärkelsen mot förut! Funkar hur bra som helst! Fast det smälter ju förstås när det är för varmt... men det är bara att röra om och använda ändå! :D

Unknown sa...

Hej har börjat dricka biakabronat på grund av jätte jobbig hosta har druckit nu i en dag 2 dl vatten och en matsked biakabronat men opperarade bort min gallblåsan i somras men det är ok ändå eller?? Tacksam för svar mvh Paulina
Lhttps://itunes.apple.com/se/app/slayin/id548580856?mt=

Anneli Sjögren sa...

Hej Paulina!
Du, det där kan jag inte svara på... Vet inte riktigt hur det funkar när man inte har nån gallblåsa kvar...!
Rent spontant tror jag nog att det är Ok, men en hel matsked låter väldigt mycket tycker jag!! Jag dricker 1 tésked i vatten varje morgon...